Balans


Balans waartussen? Drukte en ontspanning.

Beginnend met mijn definitie van drukte:

- Continu van het één naar het ander vliegen;

- Agenda te vol;

- Teveel tegelijk willen;

- Iedereen tevreden willen houden;

enzovoorts.

Dan nu ook mijn definitie van ontspanning:

- Één avond in de week niets;

- Iedere dag een moment van rust, ruimte;

- Iedere dag even ruimte om te genieten;

- Agenda op orde: lees hoofd op orde.

Ik meen dat we allemaal herkennen dat de balans in ons leven vaker aan de 'drukke' kant hangt, dan aan de 'ontspannen' kant. Ondanks we het zelf misschien graag anders zouden zien, we trappen steeds in dezelfde valkuil(en).

In de drukke tijden mogen wij dankbaar zijn voor ons lijf en sympatisch zenuwstelsel dat ons met adrenaline en cortisol op de been houdt. Onze hartslag verhoogt, het tempo van de adem verhoogt, we denken sneller en we zijn opperst alert.

Wat vroeger, toen we nog moesten vluchten voor een mammoet of sabeltandtijger, super handig was!

Nu denken we vaak aan prestaties, willen we multitasken en willen we constant meer.

Zelfs als we rustig op de bank zitten kunnen we er niet van genieten.

En als we teveel in stress leven, wanneer het sympatisch zenuwstelsel continu 'AAN' staat, gaat dit ten koste van je lijf. Het breekt je op en je lijf heeft behoefte aan de rust, ruimte en ontspanning die het parasympatisch zenuwstelsel hem biedt.

Het parasympatisch zenuwstelsel ruimt je lijf op. Het verwerkt de binnengekomen prikkels en verteert je voedsel. Juist in de weken van drukte, heeft je lijf dus behoefte aan ontspanning!

Maar leef jij met je lijf? Of misbruik je het lichaam als vervoersmiddel van hot-naar-her?

Wat ik dus wil zeggen..... creeër balans door ontspanning te creeëren.

Leer ''nee'' zeggen. Leer luisteren naar je lijf en plan momenten met 'niets'.

Maar doe dan ook echt even niks. Slaap, ontspan of adem.

Want ook tijdens het lezen van een boek of kijken naar smartphone of tv kan je in je sympatische zenuwstelsel blijven hangen. Zolang je actief blijft denken, piekeren of zorgen maken kan je parasympatische zenuwstelsel zijn werk niet doen.

Tips om in je parasympatisch zenuwstelsel te komen en lekker te ontspannen?

Lees Blog 'In het oog van de orkaan'. Óf kom langs in de praktijk!

Intake / proefles is altijd gratis en vrijblijvend.

Archief
Volg 
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon

Rozengracht 22

7201 JL Zutphen

06 - 1500 0880

gewoonlise@outlook.com

GewoonLise is aangesloten bij het Kwaliteitsregister Paramedici (KP) en Nederlandse Vereniging Logopedie en Foniatrie (NVLF).

KvK: 69455201

  • Gray Youtube Icoon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon