Inspanningsastma

Soms kan ik zo genieten van hoe deze blogs kunnen ontstaan.

Als een rode draad door de week kwam elke keer hetzelfde onderwerp aan het licht.

Onderwerp van deze week?

Ademen

Afgelopen maandag kwam er via het platform voor fysiotherapeuten naar buiten dat ademhalingstraining bij astma behoorlijk effectief is gebleken.

Ondanks dat ik het doorlezen van deze behoorlijk wetenschappelijke Engelse artikelen niet persé makkelijk vind, vat ik graag wat 'weetjes' en resultaten voor je samen!

- 18% van de wereldbevolking heeft astma

- 30% krijgt zijn/haar astma onder controle d.m.v. ademtechnieken

- Uit het onderzoek komt naar voren dat 95% van de groepen met ademhalingstraining (17-70 jaar) een vooruitgang bemerken in de kwaliteit van leven.

- Ademhalingstrainingen vragen slechts minimale zorgkosten waardoor deze vorm van zorg een enorme meerwaarde kan zijn in de behandeling van astma. Deze training bestond overigens uit het doen van simpele ontspanningsoefeningen, het oefenen van de flankademhaling (middenrif), neusademhaling, langzame ademhaling en uit het inbouwen van adempauzes.

Zelf heb ik van mijn zevende tot éénentwintigste levensjaar behoorlijke inspanningsastma gehad. Geen pufje bleef mij gespaard en een tweetal keren zat ik bij de eerste hulp omdat ik mijn astma niet onder controle kreeg. Alleen prednison bood dan nog een uitkomst.

Toen ik eenmaal zestien was en dolgraag musicalzangeres wilde worden, kwam ik tot de ontdekking dat mijn pufjes als bijwerking hees- en schorheid hadden en dus niet goed waren voor mijn stem.

Om dat te voorkomen wilde ik stoppen met puffen en belandde ik bij een ademhalingstherapeut die mij leerde buik te ademen.

Niet alleen dat, ze leerde me ontspannen en adem te koppelen aan beweging.

Sindsdien ging het inderdaad stukken beter. De aanvallen werden minder en ik had de pufjes minder vaak nodig.

Inmiddels ben ik pufjes vrij, ik heb mijn adem onder controle en alleen bij een heftige allergische reactie heb ik nog wat last van mijn astma. Deze kan ik dan prima onder controle krijgen door mijn adem en geest te ontspannen.

De adem heeft mijn interesse gekregen, heeft mij lessen geleerd en leert mij nog steeds lessen. Adem reageert op stress, stress reageert op adem.

Vele mensen en methodes als Mindfulness, Buteyko, Van Dixhoorn, Pranayama, Wim Hof, Zen en nog vele meer benaderen de adem op hun eigen manier.

Ja ik ken velen benaderingen, gebruik ik ze allemaal? Hangt af van mijn dag, hangt af van wie er voor mij zit, hangt af van hoe diegene voor mij zit etc.

Iedere vorm van ademen heeft zijn kracht en draagt zijn eigen gevoel mee.

Ademen is voor mij de golven van stress te leren observeren, erop te leren surfen

en soms de golven leren te sturen.

Archief
Volg 
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon

Rozengracht 22

7201 JL Zutphen

06 - 1500 0880

gewoonlise@outlook.com

GewoonLise is aangesloten bij het Kwaliteitsregister Paramedici (KP) en Nederlandse Vereniging Logopedie en Foniatrie (NVLF).

KvK: 69455201

  • Gray Youtube Icoon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon